Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /public_html/plugins/system/articlesanywhere/src/Replace.php on line 61

Rada Osiedla Hałcnów, po analizie materiałów dotyczących projektowanej drogi S1, wystosowała w dniu 15 listopada 2012 r. pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, wnioskując o opracowanie innego wariantu drogi - z przejściem pod ulicą Wyzwolenia. Prezydent Miasta Bielska-Białej, w piśmie do projektanta,  poparł stanowisko Rady Osiedla w tej sprawie.

Poniżej treści obydwu pism:

Treść pisma Rady Osiedla Hałcnów:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

Dot.: dokumentacji budowy drogi ekspresowej S1 w na odcinku w Bielsku-Białej

Szanowni Państwo
Pragnę poinformować, że Rada Osiedla Hałcnów przeanalizowała dokumentację budowy drogi ekspresowej S1, przedstawioną przez projektanta podczas konsultacji, jakie odbyły się w Domu Kultury w Hałcnowie, w dniu 17 września bieżącego roku oraz dostarczoną Radzie przez projektanta w postaci plików pdf.


Jak z tej dokumentacji wynika, projektant założył, że odcinek drogi S1 zostanie na końcowym odcinku poprowadzony głównie w nasypie – o czym świadczy zaznaczony zasięg skarp i rysunki przekrojów typowych. Projektowaną niweletę poprowadzono około 8 m ponad ulicą Wyzwolenia (km 38+840), a na odcinku pomiędzy tą ulicą a węzłem Suchy Potok, na wysokości średnio 13,5 m (w najwyższym miejscu w km 39+000 ok. 15,3 m) ponad istniejącym terenem! Przejście ponad potokiem Słonica (km 38+100) ma znajdować się ok 11,5 m ponad lustrem wody. Znamienny w tej dokumentacji jest brak przedstawienia jakichkolwiek rozwiązań wysokościowych w okolicy samego węzła Suchy Potok – szczególnie w km 39+640, gdzie przewidziano najprawdopodobniej prowadzenie ruchu w trzech różnych poziomach. Przesłane materiały w najmniejszym nawet stopniu nie prezentują dowiązania wysokościowego do istniejących już fragmentów węzła.
Wobec proponowanych rozwiązań zmuszeni jesteśmy zwrócić uwagę na to, iż budowa nasypu o długości blisko 2 km i kilkunastometrowej (na przeważającym odcinku) wysokości, bezpowrotnie zniszczy walory widokowe i integracyjne obecnego zagospodarowania dzielnicy. Tak długi wał ziemny, powiększony nadto o niezbędne kilkumetrowe ekrany dźwiękochłonne, zdecydowanie uniemożliwi przewietrzanie okolicy – co ma niezwykle istotne znaczenie w okresie jesiennych mgieł, zalegania smogu i dymów z rozpalanych przydomowych kotłowni. Bytowanie na posesjach i w budynkach bezpośrednio sąsiadujących z trasą (oraz w budowanych obecnie) biegnącą na tak wysokim nasypie będzie bardzo uciążliwe – szczególnie w przypadku budynków położonych po północnej jego stronie, jako że nasyp zdecydowanie ograniczy dostęp do światła słonecznego.
Zdajemy sobie sprawę z występowania wielu różnorodnych uwarunkowań ograniczających swobodę pracy projektanta i ukierunkowujących jego poczynania w zgodzie z obowiązującymi przepisami i normatywami. Niemniej jednak pamiętać równocześnie należy o podstawowej zasadzie jak najmniejszego ingerowania w istniejące zagospodarowanie i środowisko naturalne. Wpisanie trasy w teren nie powinno obniżać wartości krajobrazu oraz pozbawiać równowagi i naturalnej harmonii. Odnosimy wrażenie, że w przedmiotowym przypadku na bardzo daleki plan zeszło pojęcie „visual corridor” – zarówno dla samej trasy, jak i dla otaczającego ją terenu.
Mając więc na uwadze dążenie do rozwiązania jak największej liczby problemów już na etapie projektowym i uniknięcie ewentualnych komplikacji na dalszych etapach projektowania oraz w trakcie realizacji inwestycji, wnosimy o opracowanie innego wariantu przebiegu wysokościowego drogi S1 na odcinku przebiegającym przez naszą dzielnicę. Wariant ten powinien zakładać jak najlepsze wpisanie się w istniejący teren z przejściem drogi S1 pod ulicą Wyzwolenia. Powinien też w pełni pokazać dowiązanie wysokościowe do rozwiązań projektowanego węzła Suchy Potok.
Niezależnie od powyższego zwracamy również uwagę na fakt, iż wschodnia część dzielnicy Hałcnów nie została jeszcze skanalizowana, zaś zrzut nieczystości następować musi w północno – zachodniej części miasta. Tak więc trasa przyszłego kolektora krzyżować się musi z projektowaną trasą drogi S1. Już więc na tym etapie projektowania przewidzieć należy miejsce tego krzyżowania się i przewidzieć odpowiednie rozwiązania techniczne, które w przyszłości nie będą kolidować z projektowaną drogą i nie będą powodować konieczności zmian w opracowanych dokumentacjach.
Pragniemy wierzyć, że oczekiwania lokalnej społeczności nie okażą się mniej ważne, aniżeli te, które wynikają z potrzeb komunikacji tranzytowej i spotkają się ze zrozumieniem Inwestora oraz Projektanta. Wdzięczni będziemy za informacje o dalszych poczynaniach związanych z sygnalizowanym problemem.

Z poważaniem


Bronisław Szafarczyk
Z-ca Przewodniczącego Rady Osiedla Hałcnów

Pismo Prezydenta Miasta Bielska-Białej:

Skomentuj na Forum.