Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /public_html/plugins/system/articlesanywhere/src/Replace.php on line 61

 

W konsekwencji pisma Rady Osiedla Hałcnów w tej sprawie skierowanego w czerwcu do Prezydenta Miasta, a także w wyniku starań radnego, pana Franciszka Nikla, dyrektor MZK zaprosił nas na spotkanie mające na celu przedyskutowanie problemu. Spotkanie takie odbyło się w czwartek  15 września, a z naszej strony uczestniczyli w nim: radny Franciszek Nikiel oraz Franciszek Lukas (grupa inicjatywna), Robert Rudnicki i Bronisław Szafarczyk (Rada Osiedla Hałcnów).

Na wstępie Dyrektor MZK pan Krzysztof Knapik poinformował nas o zasadach działania MZK, kosztach prowadzenia obsługi komunikacyjnej oraz o ograniczonych możliwościach rozbudowywania linii autobusowych. Jak się okazało, na rok 2011 miasto (Rada Miejska) przyznało dla MZK limit finansowy wystarczający na przejechanie autobusami 7,4 mln kilometrów. W wyniku jednak przebudów dróg i związanych z tym objazdów skutkujących wydłużeniem tras, limit ten zostanie przekroczony o około 74 tys. kilometrów. Pomimo iż wydłużenie tras nastąpiło w wyniku działalności głównie służb  miejskich, miasto nie przyzna zakładowi dodatkowych środków finansowych. Przekroczenie limitu musi  więc zostać pokryte ze środków własnych MZK, które ten zakład musi wypracować. Problematyczne przy tym jest wypracowywanie dochodów poprzez sprzedaż biletów, jako że prawie 100 tys. mieszkańców naszego miasta ma prawo do zniżek lub darmowych przejazdów. Zgodnie z prawem i z uchwałami Rady Miejskiej, darmowe przejazdy przysługują prawie 35 tys. potencjalnych pasażerów MZK. Jak z tego wynika, możliwość uruchomienia dodatkowych kursów na ul. Krzemionki, lub nawet tylko wydłużenia istniejących linii, uzależnione jest od przyznania przez Radę Miejską na ten cel dodatkowych finansów. Ponieważ budżet na bieżący rok jest zamknięty, na pewno rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców Krzemionek nie jest możliwe w roku bieżącym.
Po ogólnej części informacyjnej, zajęliśmy się omówieniem bardziej szczegółowych spraw związanych z wnioskowanym uruchomieniem obsługi komunikacyjnej dla rejonu Krzemionek. Przedstawicielom MZK przekazaliśmy, że zainteresowanie mieszkańców jest duże i wykracza poza granice naszego miasta – jako że w spotkaniu, które odbyło się lipcu, uczestniczyło ponad 70 osób - w tym także mieszkańcy Gminy Kozy. Poinformowaliśmy także, że przy współudziale Miejskiego Zarządu Dróg odbyły się wizje w terenie i ustalono miejsca, w których mogłyby zostać usytuowane przystanki. Przekazaliśmy przychylne i otwarte na dalsze działania stanowisko Wójta Gminy Kozy, wyrażone w rozmowie przeprowadzonej przez zastępcę przewodniczącego Rady Osiedla Hałcnów. Naszym zdaniem, na początek wystarczyłoby wydłużenie niektórych kursów lub zwiększenie częstotliwości  kursów autobusu szkolnego i zmiana jego trasy, tak aby zapewnić obsługę w godzinach dojazdów do szkół i pracy, a w niedzielę na nabożeństwa.
Jak się jednak okazało, wystąpiła całkiem nieprzewidziana przeszkoda prawna, wymagająca tzw. porozumienia komunalnego, które musi być zawarte pomiędzy Bielskiem-Białą a Kozami. Jak nas poinformował dyrektor Knapik, wymóg taki wynika z obowiązującego prawa przewozowego, które stanowi, że przejazd autobusu drogami należącymi do innej gminy może się odbyć wyłącznie na podstawie takiego porozumienia zaakceptowanego przez stosowne rady (Radę Miejską Bielska-Białej i Radę Gminy Kozy). Jak wszyscy wiemy, połączenie drogowe ul. Witosa z ul. Krzemionki przebiega częściowo przez teren Gminy Kozy. W tej sytuacji Rada Osiedla Hałcnów podjęła zobowiązanie prowadzenia starań o pozyskanie wymaganej zgody naszych sąsiadów – tym bardziej, że ewentualna linia autobusowa obsługiwałaby przecież także tych sąsiadów.
Na zakończenie ustalono termin kolejnego spotkania na początek października. Do tego czasu MZK przygotuje odpowiednie już propozycje techniczne i organizacyjne oraz przedstawi szacowane koszty przedsięwzięcia. Nie jest to jednak jednoznaczne z podjęciem decyzji pozytywnej dla mieszkańców. Musimy sobie bowiem zdawać sprawę z tego, że bez przyznania przez Radę Miejską niezbędnych środków finansowych, uruchomienie obsługi autobusowej w jakiejkolwiek postaci będzie niemożliwe. Niemożliwe też będzie utrzymanie takiej obsługi bez odpowiedniego zainteresowania mieszkańców wyrażonego odpowiednią frekwencją – czyli napełnieniem autobusów.


Bronisław Szafarczyk
Zastępca Przewodniczącego Rady Osiedla Hałcnów