Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /public_html/plugins/system/articlesanywhere/src/Replace.php on line 61

Większość z nas świeżo ma w pamięci komplikacje i uciążliwości związane z realizacją dużej inwestycji drogowej, jaką była budowa drogi ekspresowej S69. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że to nie koniec poważnych robót drogowych na terenie naszego osiedla. Przypomnijmy więc, że tak intrygujący kierowców zakręt drogi S69, na którym ograniczono prędkość do 60 km/h, to dopiero zalążek przyszłego dużego węzła drogowego, mającego powstać w rejonie Księżego Lasu. Ma on zostać nazwany węzłem Suchy Potok. Zakręt ten, to przyszła łącznica węzła, prowadząca ruch od strony Cieszyna w kierunku Żywca. Droga S69 rozpoczynać się będzie właśnie od tej łącznicy, a obecny odcinek trasy od węzła Komorowice do przyszłego węzła Suchy Potok stanie się odcinkiem drogi ekspresowej S1, biegnącej poprzez Hałcnów, Janowice, Brzeszcze i Oświęcim, a łączącej Cieszyn i Katowice. Z węzła tego poprowadzona ma być również dwujezdniowa droga w kierunku Krakowa – tak zwana Beskidzka Droga Integracyjna.

Najbardziej zaawansowane są prace projektowe związane z drogą S1 w kierunku Katowic. W dniu 17 września 2012r. projektanci tej trasy zaprosili mieszkańców Hałcnowa na prezentację, w trakcie której omówili aktualny projekt drogi. Mogliśmy w naszym Domu Kultury zapoznać się z niektórymi proponowanymi rozwiązaniami – w tym z przebiegiem trasy, jej przekrojem poprzecznym i z założeniami konstrukcyjnymi. Mogliśmy uczestniczyć w dyskusji, podczas której projektanci udzielali wyjaśnień i odpowiadali na zadawane pytania. Niestety, nie zaprezentowano nam wówczas planowanych rozwiązań wysokościowych, a niektóre fragmenty dokumentacji już wówczas budziły pewne zaniepokojenie.

 

Chcąc wyjaśnić powstałe wątpliwości, Rada Osiedla Hałcnów zwróciła się do projektanta z pisemną prośbą o udostępnienie pozostałych materiałów projektowych – przede wszystkim zaś o przesłanie tzw. profilu podłużnego drogi. Biuro projektowe z Warszawy, dopiero po interwencji Rady u Inwestora (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach), oczekiwane materiały przesłało drogą mailową. Ich analiza prowadzi do wniosku, że projektant założył poprowadzenie ok. 2 km odcinka drogi S1 przez Hałcnów głównie w stosunkowo wysokim nasypie. Projektowaną trasę poprowadzono ponad ul. Wyzwolenia na wysokości około 8 metrów. Na odcinku pomiędzy ul. Wyzwolenia a węzłem Suchy Potok trasa miałaby przebiegać w nasypie o średniej wysokości ok. 13,5 m (w najwyższym miejscu ok. 15,3 m) ponad istniejącym terenem. W kierunku północnym od ul. Wyzwolenia nasyp miałby mieć również kilkumetrową wysokość, a przejście ponad potokiem Słonica byłoby ok. 11,5 m ponad lustrem wody.

W tej sytuacji Rada Osiedla Hałcnów uznała za konieczne wystąpić do Inwestora z pismem wskazującym na niekorzystne dla naszej dzielnicy i jej mieszkańców aspekty tak projektowanej trasy. W piśmie kierowanym do GDDKiA zwrócono uwagę, że „budowa nasypu o długości blisko 2 km i kilkunastometrowej (na przeważającym odcinku) wysokości, bezpowrotnie zniszczy walory widokowe i integracyjne obecnego zagospodarowania dzielnicy. Tak długi wał ziemny, powiększony nadto o niezbędne kilkumetrowe ekrany dźwiękochłonne, zdecydowanie uniemożliwi przewietrzanie okolicy – co ma niezwykle istotne znaczenie w okresie jesiennych mgieł, zalegania smogu i dymów z rozpalanych przydomowych kotłowni. Bytowanie na posesjach i w budynkach bezpośrednio sąsiadujących z trasą (oraz w budowanych obecnie) biegnącą na tak wysokim nasypie będzie bardzo uciążliwe”. RO zwróciła też uwagę na fakt, iż wschodnia część dzielnicy Hałcnów nie została jeszcze skanalizowana, zaś zrzut nieczystości następować musi w północno – zachodniej części miasta. Tak więc trasa przyszłego kolektora krzyżować się musi z projektowaną trasą drogi S1. W piśmie wskazano na konieczność zaprojektowania takich rozwiązań, które w przyszłości nie będą kolidować z projektowaną drogą i nie będą powodować konieczności zmian w opracowywanej dokumentacji. Wystąpienie zakończono prośbą o opracowanie innego wariantu przebiegu wysokościowego drogi, w którym należy założyć lepsze wpisanie trasy w teren, z przejściem drogi S1 pod ulicą Wyzwolenia. Pismo przesłano do adresata, a jego kopie do wiadomości Prezydentowi Miasta Bielsko-Biała i do Miejskiego Zarządu Dróg. Jak się okazało, Pan Prezydent podzielił nasze obawy i w wystąpieniu do biura projektowego, pośród innych uwag, zawarł także wniosek o przeanalizowanie możliwości umieszczenia trasy w wykopie i przejścia pod ul. Wyzwolenia. Z treścią obydwu wystąpień (Rady Osiedla i Prezydenta Miasta Bielska-Białej) zapoznać się można na stronie internetowej www.halcnow.pl w zakładce „Rada Osiedla”. (TUTAJ)

W ostatnich dniach otrzymaliśmy z GDDKiA pismo, w którym poinformowano nas, że zarówno inwestor, jak i projektant, uznali nasze argumenty i opracowano nowy przebieg wysokościowy trasy. Została ona poprowadzona pod ul. Wyzwolenia, co zdecydowanie zmniejsza wysokość nasypu drogowego. Oto to pismo:

 

Rada Osiedla pragnie zapewnić mieszkańców, że w miarę możliwości technicznych monitorować będzie postęp prac projektowych związanych z zamierzeniem budowy drogi ekspresowej S1. Niezwykle cenne byłyby jednak wszelkie uwagi i propozycje zmian oraz uzupełnień projektu zgłaszane przez mieszkańców, które Rada mogłaby uwzględnić w przekazywanych inwestorowi i projektantowi wnioskach. Jak uczy bowiem doświadczenie, jeżeli na etapie projektowym nie wymusi się na projektancie i inwestorze rozwiązań przyjaznych dla lokalnych społeczeństw, to po zrealizowaniu inwestycji uzyskanie takich rozwiązań będzie bardzo utrudnione, a nawet niemożliwe. Widać to szczególnie wyraźnie na przykładzie istniejącej już drogi S69, która przecięła istniejące uprzednio lokalne połączenia komunikacyjne, a projekt nie przewidział rozwiązań zastępczych. Wszelkie wnioski w tej sprawie kwitowane są stwierdzeniem: „Projekt został uzgodniony przez lokalne władze, które nie zgłosiły żadnych dodatkowych oczekiwań. Nie ma więc możliwości spełniania dodatkowych próśb społeczeństwa”…

Wszelkie uwagi prosimy przekazywać na dyżurach i zebraniach RO, a także poprzez formularz kontaktowy „Napisz do nas” na w/w stronie internetowej oraz poprzez udział w dyskusjach na Forum, towarzyszącym tej stronie.

Rada Osiedla Hałcnów

Podyskutuj o tym na FORUM